15.8.2018: Dansk Tang på vej mod internationalisering

Scale-Up Bioøkonomi hjælper nyt dansk bioselskab med at få afsat tangprodukter til supermarkederne, med international lancering og med en detaljeret kommunikationsstrategi.

 

Claus Marcussen og Simon Weber Marcussen har sammen skabt virksomheden Dansk Tang, baseret på den tang som Simon selv høster som dykker ved Odsherred. Far og søn sælger den friske tang til highend-restauranter i Danmark, og herudover inkorporerer de tang i forbrugerprodukter som blandt andet olie, sennep og salt. Det umiddelbare mål er at få deres tangprodukter på supermarkedshylderne i Danmark og distribueret i flere europæiske lande.

Samarbejde med specialister

Tidligere i år blev Dansk Tang en del af acceleratorprogrammet Scale-Up Bioøkonomi for blandt andet at få hjælp til en international lancering af deres produkt.

”Vores deltagelse i Scale-Up Bioøkonomi sikrer, at vi samarbejder med specialister, så vi kan nå vores ambition om internationalisering og om at udvikle os som virksomhed,” siger CEO Claus Marcussen, der oplever en stigende efterspørgsel på tang i Danmark såvel som i udlandet.

”I øjeblikket forfølger vi adskillige interessante salgsmuligheder i Danmark og i Europa. Vi forventer, at vores produkter sælges i de danske supermarkeder og distribueres på flere europæiske markeder i slutningen af 2018. Vores deltagelse i Scale-Up har i høj grad bidraget til at fokusere vores strategi og vores evne til at reagere hurtigere og dermed nå vores forretningsmål,” konkluderer Claus Marcussen.

Skræddersyede programmer for hver SMV

Dansk Tang er et ud af flere lovende bio-selskaber, der foreløbig er blevet optaget i Scale-Up Bioøkonomi hos CAPNOVA i år.

”Vores erfaring gennem vores arbejde med investering og udvikling i CAPNOVA er, at SMV’ere i bioøkonomi-industrien er meget forskellige. De spreder sig fra virksomheder, der udvikler forbrugerprodukter inden for fødevarer og pharma, over virksomheder der producerer ingredienser til storskala fødevareindustri, til virksomheder der udvikler værktøjer til analyse og genanvendelse af affald,” siger Mogens Riber, Business Developer i CAPNOVA.

“Derfor er vores mål at levere skræddersyede programmer til hver enkelt deltagervirksomhed i Scale-Up Bioøkonomi, så vi opfylder deres individuelle behov. Præcis som vi nu gør med Dansk Tang.”

Ud over den individuelle forretningsudvikling og ekspertassistance i programmet, afholder Scale-Up Bioøkonomi et par årlige fælles camps om relevante emner. Alle deltagere tilbydes desuden prioriteret adgang til Connect Denmark’s Spring Board, hvor de tilbydes yderligere sparring fra et udvalgt ekspertpanel på de udfordringer, som de har valgt at fokusere på, samt styrker deres netværk ganske betragteligt.

Om Scale-Up Bioøkonomi

Deltagere i Scale-Up Denmark Bioøkonomi får mulighed for skræddersyet eksperthjælp i go-to-market-strategi, rådgivning om fundraising og investering, organisationsudvikling samt produktmodning. Programmet dækker 50 pct. af omkostningerne, varer 4-12 måneder og målrettes specifikt til biovirksomhedernes behov. Ansøgningsfristerne for 2018 er den 12. september og den 4. december 2018.

11 virksomheder har været optaget til et forløb i Scale-Up Bioøkonomi siden starten i 2017:

Herudover er yderligere to virksomheder netop optaget i programmet: Fenicure og Renew Energy.

Læs mere om Scale-Up Denmark Bioøkonomi. 

(foto: pressefoto)

information om brug af cookies

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere samt for at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ”Accepter” eller klikke dig videre på hjemmesiden. Du kan læse mere om brug af cookies her

ACCEPTER