12.10.2015: Chefer skal spille sig mere innovative

Gametools Learning får 2,5 mio. kr. fra CAPNOVA til at udvikle tre læringsspil, der forsyner det fysiske brætspil med digitale fordele.

Gametools Learning
Gametools læringsspil Change Navigator er oprindeligt udviklet til Carlsberg, og er et af de spil, der nu udkommer i en såkaldt "Blended Game" version.

Organisationers evne til at skabe innovation og fornyelse står højt på mange chefers ønskeliste, og bliver vurderet som en af de væsentligste ledelsesudfordringer i en undersøgelse fra 2015 for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse. Løsningen ligger måske i en omgang brætspil.

CAPNOVA hjælper Gametools Learning med at levere værdifuld viden gennem en ny type læringsspil. Spilvirksomheden laver læringsspil til større virksomheder og uddannelsessektoren, som alle adresserer forskellige HR- og ledelsesudfordringer. Indtil nu har formatet været fysiske brætspil.

”Vi oplevede, at brætspil og digitale spil har hver deres fordele og begrænsninger. På baggrund af kundeudsagn og kundeobservationer så vi en unik mulighed for at blande det fysiske og det digitale medie i et og samme læringsspil, det vi kalder Blended Games,” siger direktør i Gametools Learning, Søren Ravn.

Carlsberg og Mærsk spiller med

Gametools Learning blev stiftet i juli 2014 på basis af tidligere Gametools ApS, som siden 2012 har udviklet mere end 30 læringsbrætspil, der er blevet solgt til over 100 kunder i Danmark; heriblandt Mærsk, Carlsberg og +50 pct. af de danske kommuner.

Det er de tre mest succesfulde eksisterende brætspilsversioner herfra, som teamet nu vil videreudvikle til Blended Games. Det blended format giver en lang række muligheder, som hverken det fysiske spil eller det digitale alene kan opnå. De nye udgaver vil blandt andet kunne opsamle data baseret på spillernes handlinger, adfærd og udsagn og analysere trends. For at kunne realisere dette var ekstra kapital dog en forudsætning, og her faldt valget på CAPNOVA:

”Vi var i dialog med en række potentielle investorer, men kom ret hurtigt til den konklusion, at CAPNOVA er den optimale investor for os på grund af CAPNOVAs viden inden for gaming og den værdiskabende dialog, som vi havde med investment manager Allan Rasmussen. Vi ser, at vi med vores fokus og investeringen kan opnå en unik position inden for læringsspil, fordi vi med Blended Games kan analysere og tracke spilhændelser og derigennem opnå værdifuld viden, som HR-afdelingerne i dag ikke har,” forklarer Søren Ravn.

CAPNOVA har investeret 2,5 mio. kr. i spilfirmaet, som forventer at være klar med det første af de i alt tre spil i januar 2016:

”Gametools Learning er yderst interessant, da der er tale om en nyskabelse i form af det blended læringskoncept, og vi tror på, at selskabet gennem sine Blended Games får mulighed for at være en firstmover på et nyt og hastigt voksende segment af Serious Games markedet, siger investment manager hos CAPNOVA, Allan Rasmussen.

GAMETOOLS LEARNING
Stiftet i 2014 af Peter Josef Kuczynski, kreativ direktør, Povl Gad, chefkonsulent, og Søren Ravn, CEO.
Læs mere om spilselskabet her: http://gametools.squarespace.com
information om brug af cookies

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere samt for at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ”Accepter” eller klikke dig videre på hjemmesiden. Du kan læse mere om brug af cookies her

ACCEPTER