19.4.2016: CAPNOVA investerer millionbeløb i fødevareportalen Fooducer

Iværksætterne bag fødevareportalen Fooducer har netop rejst 3,5 mio. kr. i venturekapital fra CAPNOVA og en privat investor.

Fooducer
Fie Hansen-Hoeck og Sanne Fehmerling Kristiansen lancerede Fooducer i oktober 2014.
Foto: Fooducer


På blot 1,5 år har portalen opdyrket medlemmer fra fire markeder i Norden. Investorerne er nu klar til at skrue yderligere op for udviklingen, så det bliver nemmere for hele fødevarebranchen at handle sammen. Specialudviklede digitale værktøjer giver brugeren overblik og hjælper små som store fødevareproducenter og alle typer indkøbere af fødevarer med at spare tid og penge.

CAPNOVA og en mindre privat investor har netop investeret 3,5 millioner kroner i fødevare- og techvirksomheden Fooducer med målet om at digitalisere fødevarebranchen. Bag portalen står iværksætterne Fie Hansen-Hoeck og Sanne Fehmerling Kristiansen, der tilsammen har 35 års erfaring i fødevarebranchen. Netop sammensætningen af kompetencer i virksomheden var et afgørende grundlag for investeringen.

”Fooducer er udviklet af yderst erfarne og innovative branchefolk indenfor hver deres område, og tilsammen udgør de et stærkt team. Det er en konstellation, vi tror på. Samtidig opererer de i verdens største branche, og på et yderst interessant og hidtil uudnyttet marked. I Norden alene er der over 20.000 fødevareproducenter og leverandører, som alle gerne vil gøre mere forretning og spare tid og penge. Der er endnu ingen direkte konkurrerende B2B-spillere i branchen som kombinerer tidsbesparende arbejdsværktøjer med community-baserede funktionaliteter,” fremhæver investment manager hos CAPNOVA, Tom Weidner, og peger på, at der allerede er stor interesse, også fra lande uden for Norden.

Globalt behov i verdens største branche

Med investeringen fra CAPNOVA kan Fooducer forsætte med at forbedre web-platformen og tilføje nye behovsdrevne funktioner. Der er allerede sket mange ændringer baseret på dialog med medlemmerne siden åbningen af Fooducer i oktober 2014. I januar blev en total ny fremtidssikret og skalérbar version lanceret, som er klar til nye markeder.

”Vi har mødt mange der ikke lykkes, fordi fødevarebranchen er kompleks, intransparent og analog. Der handles varer over grænser hele tiden, men købere og sælgere bruger i dag alt for meget spildtid på kommunikation og administrative processer, som vi nu kan automatisere. Vi ser store muligheder i at gøre handlen mere simpel, hjælpe danske fødevareprocenter til øget eksport og samtidig bidrage til, at et større udbud af gode fødevarer fra ind- og udland kommer til alle fødevare-aftageres kendskab. Vi har allerede flere igangværende samarbejder med fødevarenetværk, brancheorganisationer, handelskamre og eksportråd. Det er vores ambition at være repræsenteret nordisk, europæisk og med tiden globalt, og det er vi glade for, at vi nu har fået nye penge til at forfølge”, siger Fie Hansen-Hoeck, CEO og medstifter.

Hun og medstifter Sanne Fehmerling Kristiansen vil som alle andre tech-virksomheder fortsat have meget fokus på teknologi, og glæder sig til parallelt at sætte yderligere skub i ekspansionen i Norden.

FOODUCER

Fooducer er en dansk etableret virksomhed lanceret i oktober 2014. Den tilbyder digitale løsninger, der letter arbejdsgange for producenter, grossister, fødevarenetværk, brancheforeningers medlemmer, og udenlandske producenter der vil ind på det danske marked og danske producenter, der vil ses af aftagere i andre lande.
For alle aftagere lige fra detailkæder, grossister, specialbutikker, storkøkkener til cafeer og
restauranter er der gratis medlemskab. For fuldt medlemskab betaler producenter og virksomheder der sælger fødevarer et årligt abonnement afhængig af virksomhedens størrelse. For et fast beløb kan de oprette et digitalt showroom med ubegrænset antal produkter, som kan opdateres, hvor og når de vil.
I januar 2016 fik Fooducer også tilskudsmidler fra Innovationsfonden og i november 2015 vandt Fooducer European Food Venture Forum prisen.
Bag Fooducer står foruden stifterne Fie Hansen-Hoeck og Sanne Fehmerling Kristiansen, CTO
Mads Ingerslew Ingwar og CMO Jacob Würtz Lyngbye. De udgør tilsammen et team af visionære, nytænkende kræfter inden for fødevarer og tech. Sammen ønsker de at revolutionere fødevarebranchen og udleve visionen om, at varer skal kunne bevæge sig lettere mellem sælger og køber.

www.fooducer.com

Se video om Fooducer

information om brug af cookies

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere samt for at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ”Accepter” eller klikke dig videre på hjemmesiden. Du kan læse mere om brug af cookies her

ACCEPTER