2.2.2016: Ny millioninvestering til digital platform mod tandlægeskræk

Med en ny kapitalindsprøjtning på 2,5 mio. kr. i ryggen vil den succesfulde unge iværksættervirksomhed Cope it nu også bekæmpe tandlægeskræk blandt briterne og forbedre kommunikationen mellem patient og tandlæge

Tanken om tandlægestolen fremkalder så svedige håndflader hos 4 af 10 danskere, at de bekymrer sig i ugevis op til besøget, har mareridt om tænder, der falder ud, og ofte ender med at udsætte aftalen. Samtidig oplever tandlægebranchen et radikalt skift i relationen til patienterne. Patienterne shopper nemlig i stigende grad rundt mellem tandlægernes services.

Siden den københavnske opstartsvirksomhed Cope it i 2015 introducerede mobilen som våben mod tandlægeskræk, har 65 danske klinikker taget deres mobile, kognitive behandlingsform i brug. Med Cope it starter kunderejsen allerede i venteværelset med et spørgeskema på mobilen, der giver tandlægen et mentalt røntgenbillede af, hvor patienten ligger på bekymringsskalaen og efterfølgende kan patienten rate og vurdere behandlingen.

”Vi har fået meget positiv respons fra vores patienter. Når vi møder dem, ved vi helt præcist, om det er lyden af boret eller det at være fanget i stolen, der gør dem utilpasse,” siger tandlæge og ejer af Skibby Tandlægehus Kasper Thomsen, som har anvendt Cope it platformen siden sommeren 2015.
Cope its succes på det danske marked har fået to nye investorer, to eksisterende investorer samt investerings- og udviklingsselskabet CAPNOVA til tilsammen at skyde 2,5 mio. kr. i virksomheden.

Fra loyale patienter til kritiske shoppere

Cope it platformen er målrettet alle patienter og ikke kun gruppen med tandlægeskræk. Den opfylder nemlig et stigende patientønske om personlig behandling i tæt dialog med tandlægen. Og den løser den udfordring, som tandlægebranchen står over for – at kunderne er blevet krævende forbrugere i stedet for loyale og autoritetstro patienter:

”Tidligere levede og døde en tandlægeklinik med de samme 1000 patienter. I dag begynder branchen virkelig at mærke, at patienterne er blevet til forbrugere. De shopper rundt mellem klinikker og tager på tandlægerejser. Hvis du som patient har én dårlig oplevelse, kan du allerede på vej ud ad døren med et par hurtige klik på mobilen finde en ny tandlæge. Her er Cope it en måde at forstå sine patienter bedre og reagere på det,” siger direktør i Cope it Esben Toftdahl Nielsen.

Stort globalt potentiale

En stor del af den nye investering skal gå til at lancere Cope it i Storbritannien parallelt med, at de fortsat vil opbygge markedsandelen i Danmark.

”I Danmark er det endnu ikke så udbredt med tandlægekæder, mens 20 pct. af det britiske tandlægemarked er dækket af kæder med op til 500 klinikker, og det betyder, at vi kan tilbyde vores platform til mange flere tandlæger på én og samme tid,” forklarer direktør i Cope it Esben Toftdahl Nielsen.

Investorerne ser store globale perspektiver i Cope its produkt: ”Cope it har et stærkt og engageret team, som har udviklet en unik løsning, der har et stort salgspotentiale i både Danmark og udlandet. Og ikke mindst har de et vigtigt og sympatisk sundhedsmæssigt perspektiv ved at understøtte, at folk får tjekket deres tænder,” siger privat investor Michael Krogh. Privat investor Charlotte Klinge investerer i Cope it for anden gang:

”Folk over hele kloden har tænder og produktet er skalerbart til at møde et større marked. Samtidigt har modellen potentiale til at blive overført til andre områder, fx som et digitalt værktøj til at supplere håndteringen af stressforebyggelse i virksomheder.”

Investerings- og udviklingsselskabet CAPNOVA var med en investering i opstartsfasen med til at hjælpe Cope it ind på det danske marked. En start med rigtig mange ture på landevejene for at få udbredt kendskabet til produktet:

”Der er et meget stærkt team bag virksomheden, som har formået at sætte sig ind i de problematikker, tandlægerne sidder med, og har tilpasset produktet, så de nu står med et troværdigt og forskningsbaseret produkt,” siger investment manager hos CAPNOVA Otto Bjerg Hausgaard.

Læs mere om Cope it på deres hjemmeside

information om brug af cookies

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere samt for at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ”Accepter” eller klikke dig videre på hjemmesiden. Du kan læse mere om brug af cookies her

ACCEPTER