3.11.2015: Interaktive medier vokser eksplosivt

Branchen af interaktive indholdsproducenter oplever stor fremgang, viser en rapport fra branchens fællesorganisation Interactive Denmark.

Interactive Denmark har kortlagt ”Det Interaktive Danmark i tal”, der ud over computerspil også omfatter producenter af løsninger til blandt andet e-learning og e-health. Mens Producentforeningen siden 2009 årligt har opgjort udviklingen i computerspilbranchen, er dette den første samlede kortlægning af den interaktive branche.

Nøgletallene viser lovende takter for både spiludviklere og andre interaktive indholdsproducenter, der samlet set er i kraftig vækst. Spilbranchen oplevede i 2014 en omsætningsstigning på hele 36 % sammenlignet med året forinden og kunne dermed for første gang kalde sig en milliardindustri.

De øvrige interaktive producenter oplevede ligeledes en flot fremgang på 35 % fra 406 til 547 millioner kroner. Også beskæftigelsestallene viser gode tendenser for producenterne, der i 2014 beskæftigede 111 flere årsværk end i 2013 – en stigning på 21 procent.

Samlet tegner den første kortlægning af ”Det Interaktive Danmark” altså et billede af en sund branche i vækst med en lovende fremtid.

CAPNOVA er med    

CAPNOVA er Danmarks mest aktive investor inden for computerspil, og har siden de første investeringer i 2008 bidraget til, at en række computerspil med stor succes er kommet ud på det globale marked. Det gælder blandt andet Subway Surfers og Limbo. For et år siden valgte CAPNOVA at reservere op mod halvdelen af sine investeringer i retning af den interaktive branche.  

”Rapporten bekræfter os i vores analyse af branchens potentiale. Vi bruger vores gode erfaringer fra computerspil til også at investere i områder som for eksempel e-learning og e-health, som er spirende brancher med et stort potentiale,” siger direktør i CAPNOVA Lars Stigel.

Human Tec 194

På årsbasis investerer CAPNOVA op mod 25 millioner kroner i Interactive-sektoren, og har blandt andet investeret i Human Technologies, der udvikler teknologier til en stemmestyret plejebolig. 

I CAPNOVAs portefølje indgår allerede flere lovende virksomheder inden for e-learning og e-health, blandt andet Cope it, som arbejder med en app, der skal afhjælpe og håndtere patienters tandlægeskræk. Et andet eksempel er Human Technologies, der udvikler teknologier til en stemmestyret plejebolig.

Læs rapporten "Det Interaktive Danmark i tal"

 

information om brug af cookies

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere samt for at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ”Accepter” eller klikke dig videre på hjemmesiden. Du kan læse mere om brug af cookies her

ACCEPTER