17.7.2018: Skalering handler også om kommunikation

Pitchtræning og skræddersyet kommunikationsrådgivning var på agendaen til kommunikationscamp i Scale-Up Bioøkonomi.

Fire deltagere i Scale-Up Bioøkonomi fik effektive præsentationsredskaber og kommunikationsrådgivning med sig hjem fra kommunikationscamp hos CAPNOVA.

På en effektiv eftermiddag fik Reaktor, Galaxa Pharma, Kaffe Bueno og Dansk Tang fintunet deres kommunikationsfærdigheder og en gennemgang af deres nuværende kommunikationskanaler – og ikke mindst fik de mødt hinanden og udvekslet erfaringer. 

Pitchtræning med Rufus

Kell Jarner, der er partner i rådgivervirksomheden Rhetor, stod for pitchtræningen. Dagens udfordring bestod i at pitche sit produkt på kun et minut, og til det introducerede Jarner en simpel værktøjskasse med tre virkemidler: ”Målet/the big why”, en “hest ved navn Rufus”(!) og “broen”. 

Scale-Up-deltager Kaffe Bueno tog visionen om ”genbrug af kaffeaffald” – dvs. af kaffegrums – som deres ”big why” i et pitch. Dansk Tang brugte værktøjet Rufus - som handler om at skabe identifikation – til at fange publikum med fortællingen om, hvordan de dykker efter tang om natten. Reaktor brugte ”broen” – der handler om at skabe sympati og autencitet – ved at skabe billeder af bjerge af plastik over for publikum for få sympati for deres plastikgenanvendelsesproces. Og Galaxa Pharma brugte fakta om bivirkninger ved konventionel medicin til at booste de positive effekter af deres naturlige produkt til lindring af gigt og psoreasis. 

Mod strategisk kommunikation

Sideløbende med pitchtræningen fik Scale-Up-virksomhederne individuel, skræddersyet kommunikationsrådgivning fra CAPNOVA’s kommunikationsrådgiver Birgitte Theresia Henriksen. Alt sammen med udgangspunkt i de forretningsmæssige udfordringer virksomhederne står over for og ud fra deres udviklingsplaner. Dansk Tang fandt den personlige kommunikationsrådgivning meget nyttig og ønsker at fortsætte dialogen fremover. 

”Evalueringen af vores kommunikation og kommunikationskanaler kickstartede i høj grad en proces mod at arbejde med en mere detaljeret kommunikationsstrategi- og plan fremover. Vi modtog en meget brugbar evaluering på camp’en, og vi håber at fortsætte dialogen om kommunikation sammen med specialisterne i CAPNOVA som en del af vores program i Scale-Up Bioøkonomi,” siger Tom Jonsen, salgschef i Dansk Tang. 

Kommunikationscamp’en fandt sted den 25. juni på CAPNOVAs kontor i Roskilde. Scale-Up Bioøkonomi tilbyder flere skræddersyede camps om kommunikation og andre relevante emner om året. 

Ansøg om deltagelse i Scale-Up Bioøkonomi

Er du også en ambitiøs bio-virksomhed? Næste cut-off-dato for ansøgning om at deltage i Scale-Up Bioøkonomi er den 12. september. Læs mere og ansøg her.

information om brug af cookies

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere samt for at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ”Accepter” eller klikke dig videre på hjemmesiden. Du kan læse mere om brug af cookies her

ACCEPTER