Medarbejdermotivation og engagement giver bedre service og indtjening
Problem
I de fysiske lokationer i servicebranchen (detail, restaurant, hotel og underholdning) er medarbejderne den vigtigste faktor for den gode kundeoplevelse. Flere analyser peger på, at det er medarbejderne, der er den vigtigste grund til, at kunder og gæster kommer igen. Det er også medarbejderne, der skaber de gode eller dårlige servicehistorier, der bliver fortalt videre i netværket. I servicebranchen findes kun mysteryshopping, NPS målinger, exit analyser etc. Alle ledelsesværktøjer, som har til formål at give ledelsen et indblik i serviceniveauet, som de så kan tage videre til og med medarbejderne (og typisk skælde ud!). Men det giver ikke medarbejderne en ægte interesse for at levere god service – der mangler et WIIFM (whats in it for me).
Løsning
Virksomhederne har tabletstandere stående i deres butikker, restauranter og hoteller. Ved hver tablet kan kunder med ét klik fortælle, om de er tilfredse med servicen i butikken. Dernæst kan utilfredse kunder med få klik markere, hvad de er utilfredse med (betjening, ventetid, etc.) og man kan indtaste en personlig kommentar. Klikker kunden “Tilfreds” eller “Meget Tilfreds” spørger tablet’en, om kunden vil sige tak til den medarbejder, der betjente kunden. Kunden kan sige tak med ét klik på et foto af medarbejderen, og kunden kan derefter markere, hvad medarbejderen var god til (rådgivning, imødekommenhed, fleksibilitet, venlighed, etc.) og evt. skrive en kommentar. Alle butiksmedarbejdere har en personlig profil på Servicelovers mobil app’en. Når en medarbejder modtager et tak og evt. kommentar fra en kunde, pinger mobil app’en, og anbefalingen ryger ind på medarbejderens profil. Her kan medarbejderen se, hvad tilfredse kunder siger, og hvad kollegerne har fået af kommentarer. Medarbejderne kan også “Like” hinandens anbefalinger og uddele digitale skulderklap. Servicelovers giver således servicemedarbejdere deres eget digitale CV. De kan også vise, hvad kunderne synes, de er specielt gode til. Dette højner motivation og engagement og samtidig forbedrer det indtjeningen.
Business
De virksomhedskunder, der abonnerer på Servicelovers oplever et forbedret serviceniveau med mere motiverede medarbejdere, der taler om service (f.eks. over frokosten, når de tjekker de anbefalinger de og deres kollegaer har fået fra kunderne i løbet af dagen). Det bliver nemlig meget nærværende, når en medarbejder nu får en anerkendelse fra en kunde som alle kan se og ”like” eller kommentere. Virksomhederne får fuld indsigt, gennem et web Dashboard, i hvilke medarbejdere, der er kundernes favorit og hvorfor de er gode. De kan nemlig se hvilke egenskaber (f.eks. imødekommende, faglig dygtige etc.), som kunderne har bedømt dem for. Dashboardet, som giver realtidsmållinger viser hvad kunderne mener om servicen, og det er let at se hvor, på hvilke tidspunkter og hvad, der bør forbedres.
Marked
Markederne for detail, underholdning og hospitality er enormt med over 35 mio. medarbejdere alene i US, UK og Danmark.
Hvad er nået?
Servicelovers har opbygget en stærk IT platform på web og app, som i dag bruges af bl.a. følgende kæder: Jack & Jones, BabySam, Daells Bolighus, Skousen, Skoringen, Palæo barene, Grillen Burgerbar, Hotel Schæffergården etc. Servicelovers har det sidste halve år vækstet med 33%.
Eksterne investorer
Vækstfonden og seks Business Angels
Stiftet i 2014
Jens Søndergaard
Investment Manager
Mobil: 3141 9554
Mail: jes@capnova.dk
Interesseret i andre af vores virksomheder?
Læs mere om vores andre virksomheder, som er på vej mod toppen, og dem, der allerede har nået den.
Vores nuværende virksomheder
Se portefølje
Succeshistorier
Virksomheder, der gik hele vejen